HALKBANAN

Halkbanan är del 2 i den obligatoriska riskutbildningen och genomförs på Gillingebanan. Utbildningen består bland annat av verklighetsförankrade praktiska uppgifter som belyser riskerna med bilkörning och omfattar mänskligt beteende, bilens beteende och körning under särskilda förhållanden. Allting gås igenom både teoretiskt och praktiskt – halkköra, krocka och volta är några av de roliga och spännande momenten i utbildningen. Gillinge har öppet alla vardagar med 4 utbildningar om dagen, starttider 07:45, 10:15, 12:45 och 15:15 och håller med bilar till utbildningen – du behöver/får alltså inte ha med egen. För att göra Halkbanan måste du ha nått en viss mognad och självständighet i din körning – du sitter nämligen själv i bilen och ska kunna fatta alla beslut själv och genomföra alla moment självständigt.

Längd på utbildningen: ca. 4 timmar
Giltighetstid på utbildningen: 5 år
Kostnad: 2100 kr
Medtag: Giltig legitimation

För bokning av halkbanan behöver vi ett önskemål på datum och dessa kan du meddela på info@vallentunatrafikskola.se eller på 08-511 756 67. För att vi på trafikskolan ska göra bokningen måste du vara aktiv elev hos oss och det är lite upp till den lärare du kör med att avgöra om du är redo för halkan eller ej. Vi rekommenderar att du lägger halkbanan i slutet av din utbildning för att du ska få ut så mycket som möjligt av den – ju säkrare du är, desto roligare kommer upplevelsen att vara.